Nové BMW Z4 znovuzrodenie roadstera + FOTOGALÉRIA
Autor: Vjaceslav, zdroj: BMW tlačová správa |
Dejiny roadsterov BMW sa začali v 30. rokoch 20. storočia. Prvým modelom tohto segmentu bolo BMW 3/15 PS DA3 Typ Wartburg, montované v rokoch 1930 a 1931. V roku 1934 BMW prvýkrát skombinovalo klasické proporcie roadstera s výkonným radovým šesťvalcovým motorom v modeli BMW 315/1. Míľnikmi histórie roadsterov BMW boli legendárne dvojmiestne modely, ktoré vynikali vo svete pretekov aj na bežných cestách. Patrili k nim BMW 328 – víťaz Mille Miglia v roku 1940, BMW 507 z 50. rokov minulého storočia, futuristické BMW Z1 z roku 1988, či modely BMW Z3 a BMW Z8, ktoré rozvírili motoristické vášne v 90. rokoch 20. storočia. Nové BMW Z4 interpretuje klasický vzhľad roadstera prostredníctvom moderne plynúcich línií. Proporcie automobilu mu udeľujú predovšetkým dlhá a nízka kapota motora, krátke previsy, dlhý rázvor, veľké kolesá, ako aj nízka pozícia sedenia pred zadnou nápravou.
Všetky prvky predných partií, veľké zvislé obličky dvojitej mreže chladiča, široký vstupný vzduchový otvor a dvojité okrúhle predné svetlá, typické pre značku BMW, a hlavne všetky povrchy a línie, sa zbiehajú v imaginárnom bode na ceste pred automobilom, čím budia dojem, ako keby sa BMW Z4 hnalo vpred všetkou svojou silou.
Pohľadu zboku dominuje dynamicky plynúca línia spájajúca lemy predných a zadných kolies, zdôrazňujúca predĺženú siluetu roadstera. Horizontálne usporiadané línie auta a povrchy v zadnej časti pre zmenu upozorňujú na pozoruhodnú šírku nového BMW Z4. Ďalšími charakteristickými dizajnovými prvkami vozidla sú extra dlhá predná kapota, tiahnuca sa nad lemami blatníkov, čierne A-stĺpiky, vzduchové žiabre na bokoch s integrovanými smerovkami z LED diód, ako aj štíhle zadné svetlá s trojrozmernými radmi LED diód.
Štýlový, sofistikovaný a typický interiér pre pravý roadster
Zladenie vonkajšieho a vnútorného štýlu, čo je pri otvorenom automobile veľmi dôležité, sa podarilo dosiahnuť panelmi dverí, reflektujúcimi vonkajšiu líniu bokov, plynúcimi odpredu dozadu. Štýlové prostredie interiéru, také typické pre roadster, zahŕňa aj na vodiča orientovaný dizajn palubnej dosky a stredovej konzoly.
Kontúrovaný dekoratívny povrch v tvare písmena U na strane vodiča obsahuje ovládače svetiel a klimatizácie, vľavo a vpravo od volantu. Tento prvok je k dispozícii vo farbe matnej striebornej, ako dlhozrnný jemný hliník, alebo ako hnedý zrnitý jaseň. Príslušný vzor je potom použitý aj na stredovej konzole a otváraní dverí.
Dekoratívny obklad na strane spolujazdca sa v tenkej línii tiahne až pod ovládače svetiel a klimatizácie na strane vodiča. K dispozícii je buď v saténovom striebornom dekóre alebo v tmavej koženke. Sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, typické pred roadster, sú v modeloch BMW Z4 sDrive35i a BMW Z4 sDrive30i vo vysoko kvalitnej koži a troch možných farbách. Zvolená farba sa následne použije v dolnej časti palubnej dosky a na lakťových opierkach vo dverách aj medzi sedadlami.
Doplnkový rozšírený kožený balík prináša tiež čiernu kožu na hornej časti palubnej dosky, prahoch dverí, slnečných clonách, respektíve na otváraní dverí vo farbe koženého čalúnenia na strane spolujazdca.
Špeciálny dizajnový balík s ponukou elegantných a sofistikovaných prvkov bude k dispozícii hneď od uvedenia nového BMW Z4. Napríklad exkluzívny dizajn Pure White zahŕňa čalúnenie v kombinácii koža/alcantara v slonovinovej bielej farbe, obklad z kože nappa v tej istej farbe na strane spolujazdca, panely dverí v alcantare a dekoratívnyobklad na strane vodiča, a tiež antracitový drevený obklad Fineline na stredovej konzole a dverách. Rozšírený kožený balík je tiež súčasťou dizajnovej schémy Pure White.
V kombinácii so schémou Pure White má zákazník k dispozícii aj hnedú farbu Havanna. Okrem toho je k dispozícii výber ôsmich farieb, vrátane striebornej metalízy Orion, exkluzívnej pre nový roadster. Úplná zmena za 20 sekúnd: plne automatická skladacia pevná strecha.
Nové BMW Z4 je prvým roadsterom v histórii nemeckého prémiového výrobcu, ktorý svoju posádku chráni pred počasím skladacou pevnou strechou. Dvojdielna strešná štruktúra ľahkej hliníkovej škrupinovej konštrukcie sa otvára a zatvára elektrohydraulicky na dotyk tlačidla v priebehu 20 sekúnd. Oba diely po jej otvorení spočinú vo svojom špeciálnom priestore. Takto sa podarilo zachovať charakteristický štíhly dizajn zadných partií roadstera. Keď je strecha zatvorená, jej línia zdôrazňuje elegantný vzhľad nového BMW Z4.
Inovatívny systém strechy disponuje výnimočnými akustickými aj aerodynamickými kvalitami a stanovuje nové štandardy v trhovom segmente, do ktorého patrí Z4. Veľké okná a svetlé vysoko kvalitné čalúnenie strechy jej dávajú vizuálnu ľahkosť a filigránsky vzhľad. Vodič aj spolujazdec si môžu vychutnať jasné a exkluzívne prostredie, veľkorysý priestor a optimálny výhľad. V porovnaní s predošlým modelom sú bočné okná väčšie o 40 percent, zadné okno narástlo o 52 percent, celkový výhľad sa zlepšil o 14 percent. Zadné okno je vyrobené zo skla a je elektricky vyhrievané. Všetky štyri bočné okná sa dajú ovládať samostatne.
Dávku čerstvého vzduchu do kabíny môže regulovať veterný deflektor upevnený medzi ochrannými oblúkmi za opierkami hlavy. Vyššia línia strechy a otvory dverí, väčšie o 26 mm, umožňujú ľahší a pohodlnejší vstup do interiéru pri zatvorenej streche. Skladacia pevná strecha sa otvára a zatvára pohodlne pomocou tlačidla na stredovej konzole, alebo diaľkovým ovládačom centrálneho zamykania. Rozšírené diaľkové ovládanie s funkciou Komfortný vstup je k dispozícii za príplatok a umožňuje zatvoriť strechu aj na väčšiu vzdialenosť. Komfortný vstup zároveň uľahčí nakladanie a vykladanie batožiny pri otvorenej streche. V tomto prípade sa zložená strecha čiastočne odsunie a umožní manipuláciu s väčšími kusmi batožiny. Unikátna variabilita zaručená flexibilnými úložnými možnosťami s doplnkovým batožinovým tunelom. Batožinový priestor a priestor pre strechu sú od seba oddelené variabilným krytom. Keď je strecha zatvorená, kryt sa dá zložiť, čím objem narastie zo 180 na 310 litrov.
Užitočná hmotnosť bola oproti predošlému modelu zvýšená o 30 na 330 kg. Tento flexibilný koncept batožinového priestoru nového BMW Z4 stanovuje nový štandard v segmente prémiových výrobcov a ponúka dosť miesta v batožinovom priestore dokonca aj s otvorenou strechou pre stredne veľký cestovný kufor. Vďaka doplnkovému tunelu medzi batožinovým priestorom a kabínou dokážete odviezť aj 46-palcový golfový vak plnej veľkosti. Keď je strecha zatvorená, batožinový priestor bez problémov pojme až štyri balíky veľkých fliaš a pri použití batožinového tunela až dva 46-palcové golfové vaky. Batožinový tunel v kombinácii s doplnkovým vakom pojme dlhé predmety, napríklad lyže, až do rozmeru 170 cm.
Vysokú funkčnosť nového BMW Z4 dokumentuje aj množstvo úložných možností: okrem priehradky pred spolujazdcom s objemom až desať litrov a vyklápacích priehradiek vo dverách nájdete úložné priestory aj v stredovej konzole, medzi pákou prevodovky, v lakťovej opierke medzi sedadlami a v palubnej doske. Ďalším zaujímavým prvkom je priečny úložný priestor za sedadlami, ktorý sa tiahne cez celú šírku interiéru a v tomto segmente ponúka absolútne unikátne úložné možnosti. Ak si priplatíte za doplnkový úložný balík, dostanete ešte množstvo ďalších možností na ukladanie a upevňovanie, napríklad popruhy v batožinovom priestore, držiaky nápojov v stredovej konzole, siete na zadnej strane operadiel a ďalšie.
Úspešná koncepcia s dlhou tradíciou - radové šesťvalcové pohonné jednotky.
Už v roku 1934 vznikla legendárna kombinácia roadstera BMW a radového šesťvalca, v podobe modelu 315/1. Nové BMW Z4 je aj z úcty k tejto tradícii uvádzané na trh výlučne s radovými šesťvalcami. Tie využívajú výhody vysokootáčkovej charakteristiky, poskytujú typické spontánne reakcie a popri tom disponujú bezkonkurenčnou hospodárnosťou prevádzky vďaka stratégii BMW EfficientDynamics. V závislosti od konkrétneho modelu prichádzajú k slovu okrem iného Brake Energy Regeneration, indikátor zmeny prevodového stupňa, aktivácia pomocných jednotiek podľa potreby, optimalizovaná aerodynamika či pneumatiky so zníženým valivým odporom.
BMW Z4 sDrive35i: maximálna dynamika s maximálnou efektivitou vďaka technológiám Twin Turbo a High Precision Injection.
Najšportovejšou a najdynamickejšou verziou nového BMW Z4 je tá, ktorú poháňa na svete prvý radový šesťvalec s technológiou Twin Turbo, priamym vstrekovaním paliva High Precision Injection a celohliníkovou kľukovou skriňou. Každé jedno z dvoch turbodúchadiel zásobuje stlačeným vzduchom po tri valce a zaručuje spontánnosť, dovtedy nevídanú pri benzínových turbomotoroch.
Maximum svojho výkonu 225 kW/306 k dosahuje motor pri 5800 otáčkach za minútu, najvyšší krútiaci moment 400 Nm vrcholí v pásme od 1300 až do 5000 otáčok za minútu. BMW Z4 sDrive35i vďaka tomu zrýchli na 100 km/h iba za 5,2 sekundy (so sedemstupňovým športovým automatom dokonca len za 5,1 sekundy).
Druhá generácia priameho vstrekovania benzínu v podaní BMW je zárukou lepšej hospodárnosti prevádzky bez nutnosti obetovať dynamiku pohonnej jednotky. BMW Z4 sDrive35i v kombinovanom cykle podľa EÚ spotrebuje iba 9,4 l/100 km, so sedemstupňovou dvojspojkovou športovou automatickou prevodovkou dokonca len 9,0 l/100 km.
Atmosférické šesťvalcové motory: výkonné a ľahké vďaka horčíku.
Šesťvalcové radové motory s atmosférickým plnením v BMW Z4 sDrive30i a BMW Z4 sDrive23i sú takisto najlepšími vo svojich segmentoch. K dosiahnutiu ich extrémne nízkej hmotnosti iba 161 kg, resp. 158,5 kg, prispeli kompozitné horčíkovo/hliníkové kľukové skrine, kryty hláv valcov so špeciálneho syntetického materiálu a ľahké vačkové hriadele s hliníkovými riadiacimi jednotkami systému VANOS. O plne variabilný manažment ventilov sa starajú systémy BMW VALVETRONIC, ktorý reguluje zdvih ventilov na strane nasávania a double-VANOS, ktorý plynulo variabilne reguluje časovanie nasávacích aj výfukových ventilov. Vďaka tomu je proces spaľovania efektívnejší a reakcie motora optimalizované.
Pohonná jednotka v modeli BMW Z4 sDrive30i disponuje maximálnym výkonom s hodnotou 190 kW/258 k z objemu 3,0 litra. Maximálny krútiaci moment 310 Nm dosahuje pri 2750 otáčkach za minútu. Vďaka týmto parametrom zrýchľuje vozidlo na 100 km/h za 5,8 sekundy (so športovým automatom za 6,1 sekundy). Spotreba paliva je pri tom iba 8,5 l/100 km (8,3 l/100 km so športovým automatom).
Šesťvalec v modeli BMW Z4 sDrive23i má zdvihový objem 2,5 litra a disponuje tou istou technológiou, ako väčší trojliter. Maximálny výkon 150 kW/204 k a najvyšší krútiaci moment 250 Nm už pri 2950 otáčkach mu zaručujú pozoruhodnú dávku športovosti: zrýchlenie 0-100 km/h zvládne za 6,6 sekundy (so športovým automatom za 7,3 sekundy). Spotreba paliva v kombinovanom cykle je iba 8,5 l/100 km (so športovým automatom 8,2 l/100 km).
Šesťstupňová manuálna prevodovka s extrémne krátkymi dráhami chodu páky ako štandard.
Všetky varianty nového BMW Z4 sú štandardne vybavené šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá prináša výraznú mieru športovosti, a to predovšetkým preto, že jej páka má podstatne kratší chodu, než všetky ostatné aktuálne modely BMW s manuálnou prevodovkou.
Doplnková sedemstupňová športová automatická prevodovka s dvojitou spojkou zrýchli BMW Z4 sDrive35i z nuly na 100 km/h iba za 5,1 sekundy. V kombinovanej prevádzke spotrebuje 9,0 l/100, čím prekonáva predošlý model o 0,5 l/100 km. Táto prevodovka umožňuje vodičovi radiť aj manuálne buď voliacou pákou s novým dizajnom, alebo tlačidlami na volante.
Pre BMW Z4 sDrive30i a BMW Z4 sDrive23i je ako doplnok k dispozícii šesťstupňová automatická prevodovka, ktorá nielen zvyšuje komfort jazdy, ale môže pridať aj na športovosti. Táto prevodovka disponuje najmodernejšou technológiou meniča krútiaceho momentu s minimálnym preklzom, čo zaručuje okamžitú reakciu na každý aj najmenší pokyn od pedálu akcelerátora. Vďaka funkcii Steptronic je možné radiť prevodové stupne aj manuálne, buď voliacou pákou na stredovom tuneli, alebo doplnkovými tlačidlami na volante.
Sofistikovaná technológia podvozka, vysokovýkonné odľahčené brzdy.
Pohon zadných kolies, typický pre BMW, prakticky dokonalé rozloženie hmotnosti na nápravy, dlhý rázvor a nízke ťažisko roadstera vytvárajú ideálne podmienky na mimoriadnu agilitu za každých okolností. Predná dvojkĺbová náprava je z väčšej časti vyrobená z hliníka a spolu s centrálne vedenou zadnou nápravou poskytuje novému BMW Z4 konfiguráciu, dokonalo prispôsobenú unikátnym a špecifickým charakteristikám roadstera BMW. Na špičke svojho segmentu má nové BMW Z4 aj elektrický posilňovač riadenia EPS. Ten na jednej strane zvyšuje presnosť a komfort manévrov riadenia, zároveň však tiež pomáha šetriť palivo, keďže jeho elektromotor spotrebúva energiu iba v okamihu, keď sa volant otáča.
BMW Z4 je vybavené vysokovýkonnými brzdami novej generácie, zabezpečujúcimi mohutné spomalenie, odolnými voči slabnutiu účinku pri zahriatí, s nízkou mierou opotrebovania obloženia a s nízkou hmotnosťou. Z4 je zároveň prvým vozidlom svojho segmentu, vybaveným parkovacou brzdou s elektronickou aktiváciou, pomocou tlačidla na stredovej konzole.
Všetky verzie nového BMW Z4 majú štandardne pneumatiky Runflat schopné núdzového dojazdu, obuté na diskoch z ľahkých zliatín veľkosti 17 palcov. Sériovou výbavou je tiež Indikátor defektu pneumatiky. Najnovšia generácia Dynamickej kontroly stability DSC slúži nielen na aktiváciu protiblokovacieho systému bŕzd ABS a zaručenie stability na klzkých povrchoch pomocou znižovania výkonu motora a selektívneho pribrzďovania jednotlivých kolies, ale obsahuje tiež doplnkové funkcie ako napríklad osúšanie bŕzd pri jazde za mokra, pohotovostný režim bŕzd pre rýchlejší nástup ich účinku v prípade núdze, či rozjazdového asistenta. DSC zároveň dokáže simulovať funkciu uzávierky diferenciálu a zabrániť preklzu kolesa na vnútornej strane zákruty, či akokoľvek inak odľahčeného kolesa. Stlačením tlačidla DSC aktivujete trakčnú kontrolu a zvýšite mieru tolerancie zásahu bŕzd, vďaka čomu sa napríklad dokážete efektívnejšie rozbehnúť na snehu s miernym preklzom kolies. Systém DSC môže vodič kedykoľvek aj úplne vypnúť. Adaptívny M podvozok s elektronicky nastaviteľnými tlmičmi.
Agilitu roadstera BMW Z4 môžete doplnkovo zvýšiť pomocou Adaptívneho M podvozka s elektronicky riadeným účinkom tlmičov. Tento systém je taký rýchly, že keď napríklad predné koleso vojde do diery na asfalte, riadiaca jednotka dokáže zmeniť účinok tlmiča skôr, než sa zadné koleso dostane k tej istej nerovnosti. Dôležitým údajom je aj svetlá výška, ktorá je pri Adaptívnom M podvozku znížená o 10 mm.
Komfort a športovosť v jednom: Dynamic Drive Control.
Vďaka systému Dynamic Drive Control je vodič nového BMW Z4 schopný prispôsobovať účinok tlmičov Adaptívneho M podvozka. Zároveň ovplyvňuje progresivitu účinku elektronického akceleračného pedálu, reakcie motora, účinok posilňovača riadenia a tolerančné pásmo reakcií Dynamickej kontroly stability DSC. Ak je vozidlo vybavené automatickou prevodovkou, dokáže riadiť aj dynamiku zmeny prevodových stupňov.
Vodič ovláda Dynamic Drive Control pomocou tlačidla na stredovej konzole, umiestneného priamo vedľa radiacej páky manuálnej alebo voliacej páky automatickej prevodovky. Pomocou prepínača je schopný zvoliť si jeden z troch režimov: NORMAL, SPORT alebo SPORT+ s predvolenými a dokonalo zladenými konfiguráciami. Rozdiely medzi troma režimami systému Dynamic Drive Control sú na ceste jasne spoznateľné. Napríklad v móde SPORT je účinok posilňovača podstatne menší a motor rýchlejšie reaguje na akcelerátor. Režim SPORT+ navyše k tomu aktivuje Dynamickú kontrolu trakcie DTC, čím zámerne povolí istú riadenú mieru prekĺzavania poháňaných kolies a umožní vodičovi prechádzať zákruty kontrolovaným pretáčavým šmykom.
Karoséria: extra priestor, vyššia bezpečnosť.
Nové BMW Z4 je o málo väčšie, než jeho predchodca, zároveň však ponúka podstatne viac komfortu, priestoru pre posádku aj batožinu. Je 4239 mm dlhé, 1790 mm široké, 1291 mm vysoké a jeho rázvor je 2496 mm.
Z interiéru je lepší výhľad, je tu o 5 mm viac miesta pre hlavu, o 20 mm viac priestoru na šírku v oblasti ramien a o 43 mm v oblasti lakťov. Vstupný otvor dverí je väčší o 26 mm, čo znamená pohodlné nastupovanie do interiéru aj keď je strecha zatvorená.
Karoséria disponuje mimoriadne odolnými nosným štruktúrami, optimálne programovanými deformačnými zónami, extrémne tuhým priestorom pre posádku a vysoko efektívnymi zádržnými systémami. Predné airbagy, bočné airbagy a napínače pásov sa aktivujú elektronickým systémom na pokyn senzorov v závislosti od povahy a závažnosti kolízie. Bočné airbagy sú uložené vo vonkajšej časti operadiel a veľká plocha, na ktorú sa pri nehode nafúknu, slúži na ochranu hlavy aj hrude pri bočnom náraze.
Premiéra v modeli BMW Roadster: najnovšia generácia systému iDrive.
Nové Z4 je prvým BMW roadsterom, ktorý je vybavený pokrokovým riadiacim systémom iDrive, ako súčasťou doplnkového navigačného systému Professional. Dokážete ním ovládať všetky funkcie zábavy, informácií, navigácie a telekomunikácií. Systém pozostáva z ovládača Controller na stredovej konzole a vyklápateľného displeja s vysokým rozlíšením na palubnej doske. Ovládač nového typu je možné otáčať, stláčať a nakláňať, k dispozícii má však aj tlačidlá priamej voľby pre CD, rádio, telefón a navigáciu. Okrem toho sú tu tlačidlá MENU, BACK, OPTION a osem voľne programovateľných favoritných tlačidiel.
Displej systému iDrive má uhlopriečku širokú 8,8 palca a zobrazenie s rozlíšením 1280x480 pixelov, ktoré umožňuje vysoko kvalitnú prezentáciu grafiky, alebo napríklad stránok z internetu. Vďaka optimalizovanej technológii systému iDrive je teraz jednoduchšie aj ovládanie navigácie. Tá môže zobrazovať plnú mapu, alebo sa môžete rozhodnúť pre voľbu mapy v kombinácii s asistenčným oknom, poskytujúcim doplnkové informácie. Navigačné údaje sú uložené na pevnom disku s kapacitou 80 GB, vďaka čomu je k nim rýchly prístup. Pevný disk dokážete zároveň použiť aj na uloženie 15 GB hudobných súborov.
Klimatizácia špecifická pre roadster a koža s technológiou Sun Reflective.
Nové BMW Z4 je štandardne vybavené klimatizáciou až so siedmimi stupňami intenzity ventilácie. Doplnková automatická klimatizácia umožňuje voľbu teploty samostatne na strane vodiča aj spolujazdca, päť stupňov intenzity automatickej regulácie teploty a manuálne nastavenie smerovania prúdenia vzduchu. Pri otvorenej streche disponuje táto klimatizácia špeciálnym „cabrio“ režimom.
Tak ako všetky kabriolety BMW, aj nový Roadster môže byť vybavený mimoriadne inovatívnym typom kožených poťahov sedadiel, interiérových panelov a volantu zvaným Sun Reflective, ktorý odráža infračervené spektrum slnečného žiarenia pomocou špeciálnych farebných pigmentov, a teda sa podstatne menej na povrchu zahrieva.
Audio systémy a komunikačné systémy najvyššej triedy.
Audio systémy, ktoré sú k dispozícii pre nové BMW Z4, stanovujú nové štandardy po všetkých stránkach. CD-prehrávač, ktorý je v štandardnej výbave, dokáže prehrávať aj formát MP3. Doplnkové audio systémy môžu byť vybavené až štrnástimi reproduktormi a dvoma ďalšími centrálnymi basovými reproduktormi pre intenzívny zážitok zo zvuku s výkonom zosilňovača až 650 W.
Ako doplnok k štandardnému AUX-vstupu môžete mať vo vozidle aj USB-rozhranie, vďaka čomu je možné pripojiť najrozličnejšie USB-kľúče alebo MP3-prehrávače priamo k audio systému vozidla. V schránke pred spolujazdcom môžete mať doplnkový menič na disky CD/DVD.
V kombinácii s rádiom Professional a navigačným systémom Professional je k dispozícii príprava pre mobilné telefóny s rozhraním Bluetooth, vďaka čomu dokážete vo vozidle telefonovať pohodlne a bezpečne. Na plnú integráciu prístrojov Smartphone má BMW Z4 k dispozícii aj zaklapávací adaptér.
Nová továreň: BMW Z4 sa vyrába v Regensburgu.
Nový roadster BMW Z4 má k dispozícii novú výrobnú kapacitu pri nemeckom meste Regensburg, kde sa tiež vyrába BMW radu 1 a BMW radu 3. Továreň v americkom Spartanburgu, kde prebiehala produkcia predošlého modelu, sa teraz plne sústreďuje na výrobu modelov rodiny X.
FOTOGALÉRIA: